إعلان

"Sesungguhnya pada langit dan bumi benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) untuk orang-orang yang beriman." - 45:3

21.2.08

Hammam الحمام



PENGENALAN

HAMMAM AT-TALAT AS-SYA’BI, TERLETAK DI KAHERAH, MESIR DIBUKA 500 TAHUN LALU.

IA MENDAPAT SAMBUTAN DARI KALANGAN MASYARAKAT SEKITAR KAHERAH, MULA BEROPERASI DARI JAM 8 PAGI HINGGA 8 MALAM.

HAMMAM INI MASIH MENGEKALKAN KONSEP TRADISIONAL SEPERTI MANDI WAP, URUTAN DAN MANDI KOLAM.

HAMMAM, PERKATAAN ARAB YANG BERMAKSUD TEMPAT MANDI.

WALAUPUN NAMA HAMMAM JARANG DISEBUT DI MALAYSIA, NAMUN TEMPAT MANDI INI TERKENAL DI NEGARA TIMUR TENGAH.

MENGIMBAU KEMBALI PERANAN HAMMAM, IA BUKAN SAHAJA PENTING SEBAGAI TEMPAT MANDI, MALAH MENYUMBANG KEPADA AKTIVITI KEMASYARAKATAN, IBADAH DAN POLITIK.

DI SINILAH TEMPAT PERTEMUAN PARA INTELEK, SASTERAWAN DAN AHLI POLITIK SUATU KETIKA DAHULU.

SELAIN MENYUCIKAN DIRI, MEREKA BERKONGSI IDEA DAN BERTUKAR PANDANGAN.

FAKTOR INILAH YANG MENJADIKAN HAMMAM BERKEMBANG LUAS SEHINGGA KE LUAR TIMUR TENGAH.

HAMMAM BERKEMBANG KE EROPAH MELALUI ORANG ISLAM ANDALUS SEAWAL ABAD KE SEMBILAN MASIHI.

IA MENJADI SATU PUSAT PERADABAN ILMU, WALAUPUN FAKTA SEJARAH INI TIDAK PERNAH DIAKUI ORIENTALIS BARAT.

MALAYSIA


LADANG HERBA NASUHA TERLETAK DI JALAN MUAR-PAGOH, JOHOR.

SIAPA SANGKA DI TENGAH-TENGAH LADANG HERBA SELUAS 1,500 HEKTAR INI, TERDAPAT HAMMAM.

SENIBINA HAMMAM INI MENGGABUNGKAN REKA BENTUK DARI BARAT DAN TIMUR.

DARIPADA KUBAH YANG DIBINA, JELAS IA MASIH MENGEKALKAN KONSEP TRADISIONAL DARI TIMUR TENGAH.

DAUN SEGAR DIGUNAKAN SEMASA PEMBAKARAN BAGI MENGHASILKAN WAP BERHERBA.

BATU DARI GUNUNG BERAPI YANG TERDAPAT DI DALAM BILIK INI DIPANASKAN SECARA PERLAHAN SEHINGGA MENCAPAI 90 DARJAH CELCIUS DAN AIR HERBA DISEMBUR KE ATAS BATU UNTUK TINDAKBALAS WAP YANG BERFAEDAH UNTUK KESIHATAN.

ILMUWAN ISLAM TERKENAL DALAM PERUBATAN, IBNU SINA PERNAH MENULIS KITAB BERKENAAN HAMMAM.

BELIAU MENJADIKAN HAMMAM SEBAGAI SATU KAEDAH UNTUK RAWATAN PENYAKIT KULIT.

CARA RAWATAN DAHULU MASIH DITERUSKAN DI HAMMAM NASUHA INI.

MENURUT PEMILIK HAMMAM NASUHA, TUAN HAJI NASUHA KASIAN : “DALAM HERBA NI MEMPUNYAI MINERAL2 NEGATIVE ION YANG DAPAT MENOLONG MENYEMBUHKAN. DALAM SEGI CLINICAL STUDIES, KITA DAH BUAT DAH, MEMANG BOLEH MENYEMBUHKAN KERANA CONTOH SINUS NI, DI BATANG HIDUNG KITA, BATANG HIDUNG KITA KALAU KITA SINUS, KITA KENA KIKIS KERANA RONGGA BATANG HIDUNG KITA NI BANYAK RONGGA2, DI MANA RONGGA NI SUSAH UNTUK DIBUAT TREATMENT SECARA MEDICAL, MAKSUD DIA SECARA CONVENSIONAL, KITA INJECT, TIDAKLAH SAMA CHEMICAL TU MASUK KE LUBANG HIDUNG KITA, GUNAKAN HERBA NI WAP AKAN MENYELURUH MASUK DI BADAN, DI HIDUNG KITA, DI MULUT KITA, DI MATA KITA, DI TELINGA KITA, JADI BOLEH MERAWAT KESELURUHAN.”

FIRMAN ALLAH SWT DALAM SURAH AL-BAQARAH AYAT 222 YANG BERMAKSUD : “SESUNGGUHNYA ALLAH MENGASIHI ORANG YANG BERTAUBAT DAN MENGASIHI ORANG YANG BERSUCI.”

MENYEDARI KEPENTINGAN AIR UNTUK BERIBADAH, IA MENDORONG ARKITEK ISLAM MENYEDIAKAN AIR UNTUK KEMUDAHAN AWAM TERMASUK HAMMAM.

MENGUPAS LANJUT KEPENTINGAN AIR DAN IBADAH, KAMI MENEMUBUAL DR.MUHAMMAD MUHAMMAD AL-KAHLAWI, AHLI SEJARAH MESIR.

“JIKA DILIHAT DARI SUDUT KEFAHAMAN ISLAM TENTANG KEBERSIHAN DAN CARA PENGGUNAAN AIR IANYA JELAS MEMBERIKAN SUATU GAMBARAN BAHAWA ISLAM DATANG UNTUK SEMUA PERINGKAT DAN TIDAK TERHAD UNTUK SESUATU TEMPAT. OLEH ITU ALLAH SWT MEWAJIBKAN KEBERSIHAN KEPADA MANUSIA DAN ORANG ISLAM UNTUK MANDI, MAKANAN DAN MINUMAN AIR ADALAH SUATU YANG PENTING KETIKA SESEORANG KE HAMMAM UNTUK MEMBERSIHKAN DIRI TERMASUK MANDI JUNUB DAN KETIKA HENDAK MAKAN DIA MEMERLUKAN AIR, SEBELUM MAKAN UNTUK MEMBASUH, KETIKA BERHADAS SEHINGGA KETIKA MATI SEKALIPUN KITA MENGGUNAKAN AIR UNTUK MEMANDIKAN MAYAT.” - TERJEMAHAN

KEMBARA ILMUWAN MENEMUI PAKAR SENIBINA HAMMAM TURKI DARI JABATAN SENI BINA, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA, PROF. DR. FAUZI MOHD ZAIN.

“ISLAM ITU MENITIKBERATKAN KEPADA KEPADA KEBERSIHAN. CARA BINAAN KERAJAAN ROM UNTUK MANDIAN WAP INI TIDAK DIGUNAPAKAI SEPENUHNYA TAPI KONSEP AWALNYA DIGUNAPAKAI, DI MANA KITA LEBIH MENITIKBERATKAN KEPADA KEBERSIHAN SEDANGKAN MANDIAN WAP, KERAJAAN ROM BANYAK TERTUMPU KEPADA KOLAM, DIPANGGIL KOLAM RENANG DI MANA, SELEPAS MANDIAN WAP ITU, MEREKA BERENANG DALAM SATU KAWASAN YANG LUAS YANG DI MANA KONSEP INI TIDAK DIGUNAPAKAI DALAM ISLAM SEBAB KITA MENITIKBERATKAN KEPADA KEBERSIHAN. HAMMAM YANG DIREKABENTUK DI TURKI, YANG MANA PENGGUNAAN BESAR, PENGGUNAAN SECARA MELUAS PADA ZAMAN ARKITEK MIMAR SINAN BINAAN HAMMAM INI DIINTEGRASI DENGAN BINAAN MASJID ITU SENDIRI.”

SEBELUM MEMASUKI MASJID, UMAT ISLAM DIWAJIBKAN SUCI DARIPADA HADAS BESAR DAN SUNAT BERSUCI DARIPADA HADAS KECIL.

KEWAJIPAN ITU MENDORONG HAMMAM DIJADIKAN SEBAHAGIAN DARIPADA BINAAN MASJID DAN MASYARAKAT ISLAM MENJADIKAN IA SATU KEPERLUAN UTAMA SEBELUM MEMASUKI MASJID.

REGANGAN DAN URUTAN DI HAMMAM MAMPU MEMULIHKAN TENAGA FIZIKAL, SEKALIGUS MEMBERI KESAN KEROHANIAN UNTUK BERIBADAH.

PADA ZAMAN KERAJAAN UTHMANIAH, HAMMAM DI TURKI BERKEMBANG PESAT SELARAS DENGAN KEPERLUAN MASYARAKAT ISLAM KETIKA ITU.

KEBERSIHAN ADALAH KEWAJIPAN SEBELUM BERIBADAH, SEMENTARA HAMMAM MENJADI PERANTARA KEPADA KEBERSIHAN.

HAMMAM UNTUK KEGUNAAN AWAM DIKAWAL SELIA DI BAWAH PENGURUSAN BAITULMAL.

PEGAWAI BERTAULIAH DITEMPATKAN DI SETIAP HAMMAM BAGI MENJAGA ADAB SEMASA MANDI DAN KUALITI AIR YANG DISALURKAN.

BERBEZA DENGAN SAUNA MODEN PADA HARI INI, IA DIWUJUDKAN UNTUK PERNIAGAAN DAN RAWATAN KECANTIKAN, TANPA MENGETAHUI TUJUAN ASAL HAMMAM DIBINA.

MENURUT DR. FAUZI LAGI : “PEMBINAAN HAMMAM INI JUGA DIREKABENTUK KHAS BUKAN SAHAJA DIBINA DARIPADA BONGKAH BATU BESAR TETAPI KADANG-KADANG DITOKOK TAMBAH DENGAN BATU-BATA YANG DAPAT MENGELUARKAN AROMA YANG BAIK, AROMA YANG BAIK MAKSUDNYA MENGELUARKAN BAU-BAUAN YANG MENGHASILKAN KESELESAAN DALAM HAMMAM ITU SENDIRI KEPADA PENGGUNA-PENGGUNA, ITU TIDAK TERDAPAT DALAM SAUNA. KALAU KITA LIHAT KEPADA SAUNA YANG MODEN, BIASANYA DIBINA MENGGUNAKAN KAEDAH MEKANIKAL TETAPI YANG TERDAPAT DI TURKI, HAMMAM ITU SENDIRI MENGGUNAKAN KAEDAH NATURAL.”









SAUNA

BERBEZA DENGAN HAMMAM YANG DIBINA BILIK KHUSUS UNTUK SUHU SEDERHANA, SUAM DAN PANAS, SAUNA MODEN MENGGUNAKAN KOLAM AIR UNTUK MENGAWAL SUHU.

PANCUTAN AIR DERAS DIGUNAKAN SEOLAH-OLAH MENGGANTIKAN URUTAN DARIPADA TENAGA MANUSIA.

BERLAINAN DENGAN HAMMAM YANG DIBINA DARIPADA BATU-BATU YANG DAPAT MENGELUARKAN AROMA SEMULAJADI, SAUNA MODEN DIPERBUAT DARIPADA KAYU DAN JUBIN.

BEGITU JUGA DENGAN WAP UNTUK MEMANASKAN BADAN, TIADA PENGGUNAAN HERBA ATAU BAHAN SEMULAJADI.

SAUNA TERDAPAT SATU BILIK UNTUK MENGELUARKAN PELUH, BERBEZA DENGAN HAMMAM YANG MEMPUNYAI SEKURANG-KURANGNYA TIGA BILIK UTAMA.

MENGIKUT KEPERLUAN SEMASA, SAUNA MODEN DILENGKAPI DENGAN GIMNASIUM UNTUK MENGELUARKAN PELUH DAN MEMBINA OTOT.

SENAMAN YANG DILAKUKAN BAGI MENGURANGKAN LEMAK DAN KADAR KOLESTROL DALAM BADAN.

ISLAM, AGAMA RELEVAN SEPANJANG ZAMAN.

IA MENGGALAKKAN UMATNYA BERSENAM, MENGAWAL BERAT BADAN DAN PEMAKANAN SEIMBANG.

MENGULAS LANJUT PERBEZAAN SAUNA DAN HAMMAM, KAMI MENEMUBUAL DR. AMMAR NAHAR, DARI UNIVERSITI DAMSYIK, SYRIA.

“JIKA DILIHAT KEPADA SISTEM HAMMAM ATAU LEBIH TEPAT PELAN HAMMAM, KITA DAPATI IA TERBAHAGI KEPADA TIGA BAHAGIAN. BAHAGIAN PERTAMA, RUANG DI LUAR ATAU RUANG TAMU, KEMUDIANNYA BAHAGIAN TENGAH DAN BAHAGIAN KETIGA, BAHAGIAN LUAR. PELAN DAN BENTUK SENIBINA INILAH YANG DIPANGGIL SAUNA HARI INI.” - TERJEMAHAN

SYRIA

DI DAMSYIK SYRIA, DOKUMENTARI ILMUWAN ISLAM MENGUNJUNGI HAMMAM AL-MALEK AL-ZAHER.

BUKAAN TINGKAP KECIL MEMBERI PENCAHAYAAN SEMULAJADI DAN KESAN CUACA SEKELILING HAMMAM.

CAHAYA YANG SESUAI AKAN MEMBERI KESELESAAN KEPADA PENGUNJUNG.

SUATU KETIKA DAHULU, KUBAH AMAT PENTING UNTUK MEMBERI CAHAYA DI DALAM HAMMAM, SEBELUM WUJUDNYA KUASA ELEKTRIK.

PENCAHAYAAN MENERUSI TINGKAP-TINGKAP KECIL DARIPADA KUBAH HAMMAM, MENGHANGATKAN SUHU BILIK DI RUANG TAMU SEBELUM PENGUNJUNG MEMASUKI BILIK WAP PANAS.

KUBAH BERLUBANG ADALAH MERCU TANDA SESEBUAH HAMMAM.

DENGAN BAYARAN YANG TERTENTU, PENGUNJUNG HAMMAM AKAN MENIKMATI KEMUDAHAN TUALA, SABUN DAN URUTAN TERBAIK.

KEPUASAN PENGUNJUNG BERGANTUNG KEPADA KELENGKAPAN YANG CUKUP DAN PENGURUSAN YANG CEKAP.

AHLI SEJARAH ARAB, ABU SIR PERNAH MENGGAMBARKAN KEPENTINGAN HAMMAM DENGAN MENYATAKAN, SEBUAH BANDAR TIDAK AKAN LENGKAP SELAGI TIDAK DIBINA HAMMAM.

BATU KAPUR DAN MARMAR ADALAH PENEBAT HABA YANG AKAN MEMASTIKAN UDARA PANAS DALAM HAMMAM DAPAT BERTAHAN LEBIH LAMA.

FIRMAN ALLAH DALAM SURAH AL-MUKMINUN AYAT 18 YANG BERMAKSUD : “KAMI TURUNKAN AIR DARI LANGIT MENURUT KADARNYA, KAMI TEMPATKAN IA DI BUMI DAN SESUNGGUHNYA KAMI BERKUASA MENGHILANGKANNYA.”

SUHU BADAN PENGUNJUNG AKAN DISESUAIKAN TERLEBIH DAHULU SEBELUM MEMASUKI BILIK WAP.

SUHU BILIK WAP PULA, DIKAWAL DENGAN BAIK, AGAR TIDAK MEMUDARATKAN SISTEM KETAHANAN BADAN.

DENGAN PERKEMBANGAN TAMADUN DAN KEMANUSIAAN, HAMMAM YANG ADA PADA HARI INI HANYA DIKEKALKAN SEBAGAI WARISAN.

IA BUKAN LAGI MENJADI TANGGUNGJAWAB UNTUK MEMELIHARA SATU KEMUDAHAN AWAM SEPERTI DAHULU, BAHKAN IA DIJAGA UNTUK TUJUAN PERNIAGAAN SEMATA-MATA.

MESIR

MESIR, TERKENAL DENGAN TAMADUN PURBA DAN PIRAMID SEBAGAI MERCU TANDA.

DI SINILAH LEMBAH FIRAUN BERMULA.

HAMMAM FIRAUN ATAU TEMPAT MANDI FIRAUN INI TERLETAK DI SINAI, MESIR.

HAMMAM DI DALAM BUKIT BATU INI MENJADI LOKASI TEMPAT MANDI WAP FIRAUN SEBELUM TAHUN MASIHI.

IA MENJADI WARISAN PENDUDUK MESIR SEHINGGA KINI.

FIRAUN MENGGUNAKAN HAMMAM INI UNTUK MENJAGA KESIHATAN SEMENTARA PERMAISURI MEREKA MENJADIKAN IA ANTARA RAWATAN DALAM KECANTIKAN.

AJAIB MELIHAT KEPAKARAN FIRAUN MENBINA PIRAMID, BEGITULAH KAGUM DENGAN KEMAHIRAN MEREKA MEMILIH LOKASI HAMMAM DI DALAM BUKIT BATU INI.

SINARAN DAN CAHAYA DARIPADA MATAHARI MENINGKATKAN SUHU PANAS DI DALAM GUA INI, SESUAI UNTUK PENGUNJUNG MENGELUARKAN BERPELUH.

KREW KEMBARA ILMUWAN MENDAPATKAN PENJELASAN MENGENAI HAMMAM DALAM ISLAM DARIPADA DR. AMMAR NAHAR, PENSYARAH UNIVERSITI DAMASCUS, SYRIA.

“MAKSUD YANG DIFAHAMI DARIPADA PERKATAAN HAMMAM, MAKSUD YANG ASAL DAN DITERUSKAN PENGGUNAANNYA DALAM TAMADUN ISLAM. MAKSUD HAMMAM DILIHAT SEBAGAI MENJAGA KEPERLUAN MASYARAKAT DAN IA PENTING DALAM TAMADUN ISLAM. MAKSUD YANG DAPAT DIFAHAMI DARI SUDUT TAMADUN ISLAM, HAMMAM SEMAKIN MENARIK, BERKEMBANG DAN SESUAI DENGAN TUNTUTAN AKIDAH ISLAM. AKIDAH SAHAJA YANG MAMPU MEMENUHI TUNTUTAN DALAM KEHIDUPAN ISLAM SEJAGAT, IA DIKENALI SEBAGAI PEMBANGUNAN UNTUK MASYARAKAT ANTARANYA TEMPAT MINUM AWAM SECARA PERCUMA, INFRASTRUKTUR, HAMMAM, SISTEM SALIRAN AIR KEPADA ORANG ISLAM DAN SALURAN PAIP KE TEMPAT YANG TIADA AIR. INILAH KERJA KEBAJIKAN YANG MENDAPAT PAHALA DAN MENDEKATIKAN DIRI KEPADA ALLAH SWT.” - TERJEMAHAN

SUATU KETIKA DAHULU, MASYARAKAT ISLAM MENGANGGAP MANDIAN HAMMAM SEOLAH-OLAH MENGAMBIL WUDUK IAITU MENYUCIKAN ROHANI DAN MEMBERSIHKAN FIZIKAL.

MENURUT DR. AMMAR LAGI : “SEBENARNYA HAMMAM BUKANLAH UNTUK KEBERSIHAN DIRI SAHAJA, BAHKAN IA BERPERANAN SEBAGAI TEMPAT SOSIAL. HAMAM JUGA DIGUNAKAN SEBELUM MAJLIS PERTUNANGAN DAN PERKAHWINAN. KAUM WANITA DATANG KE HAMMAM UNTUK BERSANTAI BERSAMA KAWAN-KAWAN DAN KELUARGA MENGHABISKAN MASA YANG PANJANG.” - TERJEMAHAN

SENIBINA HAMMAM BERUBAH MENGIKUT PEREDARAN ZAMAN DAN TEKNOLOGI TERKINI.

SPA, SAUNA DAN JAKUZI, SENIBINA YANG LAHIR SELEPASNYA.

DR. MUSTAFA MUHAMMAD DARI UNIVERSITI AL-AZHAR MESIR MEMPUNYAI PENDAPAT TERSENDIRI MENGENAI SEJARAH HAMMAM.

“ORANG BARAT MENGAMBIL IDEA ORANG ISLAM MENGENAI HAMMAM, TETAPI MEREKA MENUKAR FAKTA SEJARAH TERSEBUT. SEBENARNYA ORANG ISLAM TIDAK PERNAH MENGAMBIL IDEA DARIPADA BARAT, TETAPI ORANG BARAT MEMINDAHKAN ILMU DARIPADA ORANG ISLAM DI SEPANYOL, PORTUGAL DAN ANDALUS KE NEGERI MEREKA. ORANG BARAT MENTERJEMAHKAN SEMUA KITAB ILMUWAN ISLAM SECARA ILMIAH MENGIKUT PELBAGAI BAHASA DAN MEMPRAKTIKKAN ILMU TADI DALAM BUDAYA MEREKA. ORANG BARAT MENDAKWA ILMU TERSEBUT MILIK MEREKA, PADAHAL SEBELUMNYA MEREKA TIDAK MENGENALI HAMMAM DAN TIDAK PERNAH MELIHAT HAMMAM DI TEMPAT MEREKA, BAHKAN TIDAK PERNAH MENDENGAR MENGENAINYA.” - TERJEMAHAN

SAUNA DAN HAMMAM, SENIBINA YANG BERLAINAN, NAMUN TUJUANNYA SAMA, UNTUK KEBERSIHAN DIRI.

Tiada ulasan: